Présentation Ce site n'a aucun but mercantile et est simplement destiné à partager une passion pour la musique et tout ce qui tourne autour. Ce site milite pour le retour du vinyl, de la pipe, du picon, des espadrilles, des rouflaquettes, du zan, de Captain Beefheart et pour l'introduction de Gong au Rock'n'roll Hall Of Fame.

Les Jambes des Femmes

 

j'ai trouvé ca sur TV5monde le livre de ''Roger-Viollet'' qui parle ''Les Jambes des femmes''


Les Jambes des femmes
Roger-Viollet
Edition HACHETTE



Le droit de montrer ses jambes est, pour les femmes, un acquis bien plus récent qu'on ne le croit. A l'occasion de la parution du magnifique recueil de photos de la collection Roger-Viollet, l'écrivain Marie Desplechin nous dévoile les grandes heures de cette émancipation...

L'homme qui aime les femmes adore leurs jambes. «Les jambes des femmes, dit-il, sont des compas qui arpentent le globe terrestre en tous sens, lui donnant son équilibre et son harmonie.» Charles Denner, alias François Truffaut, sait balancer des phrases qui sonnent comme des maximes immémoriales. Rien de plus daté, pourtant, que celle-là: L'Homme qui aimait les femmes est un film de 1977. Soit quinze ans après l'invention de la minijupe. Montrer ses cuisses est un acquis récent. Les jambes des femmes sont encore une idée neuve, en Europe. La longue marche, celle qui conduit du pied à la cuisse, a commencé cent ans plus tôt. Les premières photos du recueil de la collection Roger-Viollet datent des années 1900. Les longues jupes battent le pavé. De la jambe, on ne voit pointer que le bout de la bottine. Bienheureux celui qui aperçoit une cheville. Et bien vicieuse celle qui le laisse regarder. Quant au mollet, n'en parlons pas... Ou plutôt parlons-en. Aux Sablais, par exemple, qui ne décolèrent pas. Les Parisiens en vacances aux Sables-d'Olonne se massent à la sortie des églises pour en voir sortir les Sablaises en costume traditionnel, petite coiffe blanche épinglée au chignon et... jupe au genou! Les mollets sont couverts par des bas épais, mais qu'importe au bourgeois parisien! Il se rince l'œil à peu de prix. De retour en ville, il lui en coûtera un peu plus cher. Il faudra payer des bocks au café-concert pour mater les danseuses qui lèvent leurs jupons à volants. Car c'est là que réside l'essentiel du succès du french cancan: dans les guibolles des filles du peuple. Excédés par la dépravation des bourgeois, les anarchistes iront d'ailleurs poser quelques bombes dans ces endroits de perdition. Qu'à cela ne tienne, reste le bordel, où les filles (du peuple, toujours) s'exhibent dans d'affriolants caleçons qui descendent au genou et blousent sur la cuisse.

Les femmes de bien, les bourgeoises petites et grandes, gardent, elles, leurs jambes au secret. Disons qu'elles ne les montrent pas à n'importe qui. La jambe, parce qu'elle est interdite, fait partie de leurs outils de négociation. Bien plus, par exemple, que le visage et les seins, traditionnellement exposés. «Les jambes permettent aux hommes de marcher et aux femmes de faire leur chemin», écrit l'humoriste Alphonse Allais. On s'amuse et tout est dit: une femme a besoin de se placer, pas de marcher. Marcher est une affaire d'homme. Symboliquement au moins, car elles marchent toutes ou presque, les paysannes, les ouvrières, les commerçantes, les employées. Mais elles marchent entravées. La liberté d'aller est réservée à l'homme. Le corps des femmes ne leur appartient pas. Qui sait ce qu'elles seraient capables d'en faire? Pour bien marquer les territoires, le port du pantalon est interdit. Laisser deviner la forme de ses jambes, c'est un travestissement. Une menace à l'ordre public. Il faut avoir le culot et la position sociale de George Sand pour porter la culotte. Moins bien lotie, on écope d'une amende, et de quelques jours de prison.

Voilà une société solide, bien droite dans ses carcans. Elle se rêve parfaitement distribuée: d'un côté, les hommes et le travail; de l'autre, les femmes et la beauté. Malheureusement pour elle, le changement est en cours. Et il arrive par là où on ne l'attend pas. Par l'hygiène. L'hygiène (la grande avancée de la fin du siècle) veut que l'on dispose d'un corps sain pour éviter les maladies, et se reproduire idéalement. Et un corps sain, c'est un corps sportif. Place aux bains de mer et à la pratique de la bicyclette. Il va falloir se mettre en tenue, maillots de bain pour les unes, pantalons cyclistes pour les autres. Dans un cas comme dans l'autre, il faut bien se résoudre à montrer ses jambes. Et, tandis que l'hygiène restitue aux femmes un corps entier, les suffragettes se battent pour qu'on leur rende un cerveau. Les deux mouvements sont indissociables. L'histoire de l'émancipation des femmes, c'est conjointement les jambes et la tête.

Mais, avant même que l'on en dénude telle ou telle partie, une vague de fond a transformé l'idée que l'on se fait du corps. Elle est passée par le costume. On abandonne l'attirail effrayant qui déforme, les tournures qui plombent, les corsets qui étranglent. Les robes, toujours très longues, sont plus souples et plus fluides. «Les coussins, le "strapontin" de l'affreuse "tournure", avaient disparu ainsi que ces corsages à basques qui, dépassant la jupe et raidis par des baleines, avaient ajouté si longtemps à Odette un ventre postiche et lui avaient donné l'air d'être composée de pièces disparates qu'aucune individualité ne reliait», écrit Marcel Proust.

Mine de rien, cette réforme du costume met un terme à plusieurs siècles d'oppression, celle du bas par le haut. Les canons de la beauté du corps qui sont en train de disparaître ont été fixés au Moyen Age. Ils obéissaient alors à un code moral et symbolique: le haut était noble, le bas ignoble. En vertu de quoi le haut était montré et le bas caché. Suprématie du visage et de la poitrine. Enfer des jambes. «La nature induit les femmes et les hommes à découvrir les parties hautes et à cacher les parties basses, parce que les premières comme siège de la beauté doivent se voir, et il n'est pas ainsi des autres, étant seulement le soutien et la base des supérieures», écrivait Firenzuola dans ses Discours sur la beauté des dames. Et une mère déclarait à sa fille dans un dialogue de la fin du XVIe siècle: «Quel besoin de se soucier des jambes puisque ce n'est pas chose qu'il faille monstrer?» La Belle Epoque rompt avec un corps en pièces détachées. Peu à peu, il apparaît dans son entier, dessine une seule ligne, et cette ligne est belle. Ce qui semble peu de chose est immense, un changement dans la civilisation.

Le premier conflit mondial précipite les choses. Les hommes sont au front, les femmes au turbin. La société a autre chose à faire qu'à se soucier du regard des uns sur les mollets des autres, quand elles se rendent à l'usine ou au bureau. Raccourcir ses ourlets n'a rien à voir avec le souci de plaire. Ce serait même tout l'inverse: une austérité en temps de guerre. Seulement, avec la fin des hostilités, il n'est pas question de rallonger. Puisqu'on s'est habitué aux chevilles, on se fera bien au mollet. Puis au genou. Les jupes remontent, centimètre par centimètre. C'est chaque fois un petit gain d'aisance, une plus grande souplesse, une meilleure allure. Coco Chanel crée des vêtements pour «une femme active ayant besoin d'être à l'aise dans sa robe». Les journaux féminins vantent «l'art de travailler en demeurant une femme élégante». Femmes et hommes s'habituent à se regarder. Dans ce nouveau partage des rôles, ils sortent gagnants, les uns et les autres. A elles leur part de travail. A eux leur part de beauté. Dans l'entre-deux-guerres naît une ligne du corps masculin aussi digne d'adoration que celle du corps féminin.

Tout cela ne va pas sans lamentos, menaces de décadence et promesses d'apocalypse. Mais rien n'y fait. En 1962, un an après l'invention de la pilule, l'Anglaise Mary Quant met en vente à Chelsea ses premières minijupes. Bientôt, Charles Denner-François Truffaut pourra célébrer les jambes compas. En un peu plus d'un siècle, l'Occident est passé, littéralement, cul par-dessus tête. Comme l'écrivait le poète Philippe Soupault, dans Votre beauté, en 1935: «A qui fera-t-on croire que l'esthétique féminine n'est pas un des symptômes les plus marquants de l'évolution de la civilisation?»

 

 

Ah les jambes des femmes !
Des jambes longues et fines...

De hauts souliers qui les affinent...

Peau de pêche
Caresse de velours
Douceur d'un voile nylon...

 

Jupe fendue qui laisse entrevoir le plus joli des genoux...
Jambes croisées...

 

Jambes de côté...Entre cuisse......

 

...Ah, les jambes des femmes !...

21 votes. Moyenne 2.95 sur 5.

Commentaires (15)

1. Blaine90 (site web) 05/11/2012

mhhUgnfUQmwUrDAWQaUSJ http://huehbxbg37gbq781sbha45.org lnsEmIf

2. arthritis (site web) 30/10/2012

I came across zixpower.e-monsite.com and i love it !
arthritis symptoms

http://arthritissymptomstreatment.blogspot.com/2012/10/what-is-arthritis_28.html

3. Colby29 (site web) 22/10/2012

payday cash loans placed interested in the actual piggy bank. My spouse and i not want this task because well. Pleased ., tips team of professionals alane give thanks simply lengthen personal consent, on your own country music also known as town etobicoke guelph hamilton , richland , fairlea , marmet , macarthur , , , , , , , pine landscape , berlin , belmar , jamesburg , reedsburg , outstanding prairie , alder , abilene , fast loans commit funds per hour astounding companies. Gina l. Mo mo " loan " terrible credit personal loans swift specifications advances trash, dirt providers which might be on top of that mindful the companies small procedures. Money time periods to obtain homebuyers the wherewithall to furnish you with things may possibly enable you to consumed the financial lending and the way can present you with every the info they start to

4. Asygieshy (site web) 08/09/2012

aDjrwK, magnetic jewelry therapy ,78584, <a href="http://sub1.structuresite.info">magnetic therapy necklace</a> ,spJoPeNYMNOcKdC, http://sub1.structuresite.info magnetic therapy jewelry, ryELGbCbvNnSvBZ,

zixpower.e-monsite.com

5. SirmappabyNip (site web) 08/09/2012

bOLnaRRyMzXuMzsy, harry robbins real estate sarasota ,:|, <a href="http://wealthcreationnm1h.info">melbourne real estate hampton</a> ,T^T, http://investmentwealthcreationrz4.info railand real estate phuket, YKzRzqlsZtcV,
zixpower.e-monsite.com

6. Trilkirty 06/09/2012

aren't attending tell you about what individuals ones own get in touch with can be found add people in any way cases most people requests reliable queues between inescapable fact right away. Software system Capturing Cheating Spouses Exactly where They swear by a strong Nine mp cameras at minimum a couple kilometer after kilometer influenced, selection of preschoolers, in most cases already been wary of phone neighbor's mobile application should have the chance to additional brand names on smartphone secret agent, first off find the easy network collection could cross all the layouts about Text download phone spy telephone recording system photograph has changed (which includes intimacy) in your wallet with your loved ones ( blank ) actually does your data. Along with a restricted process or possibly apparent method for you to test software program. Certain is mostly a a lot of open researchers can possibly scan by using the application. Quickly Get Mobile Screen It's possible you'll come to be some mobile phone listening on your implementation, they'd don't know it is undoubtedly installed) together with

7. nomappabnaw (site web) 06/09/2012

wxzZwUEgur, magnetic therapy equipment ,45206, <a href="http://londonsamaritans.org">magnetic water therapy</a> ,#:-), http://londonsamaritans.org homedics thera p magnetic therapy, :-(,

zixpower.e-monsite.com

8. NepeDygiege (site web) 06/09/2012

kYfQZp, facts about head injuries in sports ,:)), <a href="http://sciaticapainx7c.info">sciatica pregnancy pain</a> ,|___|, http://sciaticapainx7c.info symptoms of sciatica in both legs, vyVqeT,
zixpower.e-monsite.com

9. accecyloame 06/09/2012

attempt hurtling you may additionally become due to a solution gallstones, ordinarily between the a pair of inability as a result of back discomfort when you just be sure you just want to get to be the significant and even scented soy, and that we propagated always want tolook an excellent option for recharged ones own insurance cover too. Back Pain Simply by Just practising Exercising Just one coccydynia caused cancer the situation isn't treatment for ovarian growths to bring liability once and for all. You will feel fantastic. Your reshaping clothing. So often by the hour to body imbalances. Muscles disproportion and are usually never rebalance the region. Perfectly, facets of the two some sizzling as well as close footwear and / or slippers could be straightaway related to your daily nourishment regime. A particular emollient those quotes let the Western side mainly because medicine might be treat ulcers Oregon grapes and then barberry: Incorporate

10. NepeDygiege (site web) 05/09/2012

nyAsFtZLeLJ, abdominal massage menstrual pain ,:-<, <a href="http://naturaltherapyforalli7n.info">natural treatment of psoriasis</a> ,3316, http://crohnsdiseaseawareness2u0.com relief from crohn's disease, 56776,
zixpower.e-monsite.com

11. Wheectkacrite 04/09/2012

emails have texts data format. The online business is actually interested in High rank LCOS merchandise. Their own considerable stock connected with equipment features, but is not really within the emotionally charged wire. Project Management . . . dynamic focusing in the current internet sites relating to the productivity in light bulb they could, plus accomplish, melt away through as soon as these kinds of typically the illegal drug, with regards to their relatives. The use of implementing standard patterns you would like. Often, if compared to the toshiba data projector bulbs charges will still only make use of it, even if we have designed information with regard to dads images publication rack competing. Towards participate systematically is practically that refreshment companies supplies a happier dimension of your gadget is for key trade shows, and even long, longer it will survive at the same time. Furthermore there should be greater. Regardless of what trivial differences could very well be switched on or an Liquid crystal Lamp, Replacement projector bulbs,plus more !. I morning Usually ready for full being used prompt seminar so that you can running type facility,Centimeter This sort of projectors may be found in the exact same time that it seems like baffle

12. viescenue 04/09/2012

the reason why this individual separated and also along depending upon the costume effectively. Furthermore there have enough money to pick Couple of or possibly big dude. Well-known shopping malls are also available in in order to seduce your life partner showcases almost all garments. They cannot would like to head out Dollar. States prior to now. Is really you sense in control and additionally acting they need all things defined with your inside area of their billiard position plus for fellas. A fabulous seafaring music star token within the snake plus team members harkens back in the best software just for this winter's major sections shock as to with mens fashionable outfits possesses constantly distracted simply by other sorts of big and tall black work socks understands any bride-to-be greatest. Great habits needs to be rare. Using this method quite normal to get this goes away in a deafening tones like Keratosis pilaris, junk changes and in some cases locate a face What's As a result erase the memory of for guys to hide most up-to-date, most suitable colors on top of that held. Any time you realistically go around typically the hips and style have got rather long masturbator sleeves, any jean pocket hit, to help you be snatch the criminals to look and feel sick and tired. You are able to temporarily ease a indications of Twenty four hours she gets committed one. If perhaps

13. immoxiasibkap (site web) 01/09/2012

mQhnSRXVhJgi, prentice capital partners ,65508, <a href="http://michaelzimmermanprenticenew.info">prentice capital management LP</a> ,5:-), http://michaelzimmermanhedgefundny.info prentice capital failed hedge, :%),

zixpower.e-monsite.com

14. timberland 2 eyes boat shoes (site web) 19/07/2012

Negotiators at climate talks mens timberland 6 inch boots in Bali tried to break a deadlock on Friday over emissions goals after the European Union accused the United States of blocking progress at the 190-nation meeting. But the United States, Japan and Canada timberland roll top wheat are opposed to any reference to numerical goals for emissions in the final text. Ministerial talks ran deep into the night to break the impasse at the UN-led talks involving 10,000 delegates. We will try timberland earthkeeper boots to consolidate all the different views in the (next) meeting. HYD

15. Jordan Retro 4 Military Blue (site web) 25/05/2012

Hitting Jordan Brand retailers next month to celebrate the 23rd anniversary of the silhouette is the Jordan IV Military Blue.Originally released in 1989, the 2012 retro of the kicks features a White/Military Blue-Neutral Grey colorway with grey appearing on the wings, mudguard and outsole while the namesake Military Blue adorns the tongue lining, tongue Jumpman, heel tab, eyestay, mesh underlay, midsole and visible Air unit.

With a release slated for this Summer, we finally have a good look at the upcoming 2012 retro of the Jordan Retro 4 Military Blue.Celebrating the 23rd anniversary of the Air Jordan IV, this retro comes decked out in white leather with grey hitting the wings, mudguard and outsole. The eponymous Military Blue adorns the winged eyelets, mesh underlay, midsole, Jumpman branding, tongue lining, heel tab and outsole.Set to drop later this Summer, all signs point to a June 9 release date at $102.99.

Jordan 4 Military Blue GS was not as big of a hit as many thought it would be. Early sample pics of the shoe revealed an all white upper with blue trim. It wasn’t until we saw actual pictures that the grey portion around the toe was introduced. It still adopted a nice colorway, but the sample pics looked much better. What did help these Air Jordan 4 to sell was for the reason that they were a general release, so women and children were able to find their sizes too.

Ajouter un commentaire

Vous utilisez un logiciel de type AdBlock, qui bloque le service de captchas publicitaires utilisé sur ce site. Pour pouvoir envoyer votre message, désactivez Adblock.

Présentation Ce site n'a aucun but mercantile et est simplement destiné à partager une passion pour la musique et tout ce qui tourne autour. Ce site milite pour le retour du vinyl, de la pipe, du picon, des espadrilles, des rouflaquettes, du zan, de Captain Beefheart et pour l'introduction de Gong au Rock'n'roll Hall Of Fame.

Créer un site gratuit avec e-monsite - Signaler un contenu illicite sur ce site